dimarts, 20 de novembre del 2012

Les Webquests: aprendre a investigar

  Es pot dir que els nostres alumnes quasi van aprendre abans a clicar amb el ratolí que a escriure amb el bolígraf. En l'actualitat, com tots nosaltres, fan un ús extensiu de la xarxa, per entretenir-se, per comunicar-se, per descarregar o intercanviar arxius, per cercar informació... De fet, allà tenen fàcilment accessible una ingent quantitat d'informació sobre qualsevol tema. La matèria de Ciències Socials no és una excepció.  
  Com hem de reaccionar els professionals de l'ensenyament davant d'aquesta realitat? En ocasions sembla que tractem aquesta qüestió com si es tractés d'una malaltia infecciosa: volem "corregir" aquesta actitud del nostre alumnat preservant-lo de l'amenaça d'internet. La solució passa, així doncs, per negar aquesta realitat i excloure-la de la classe. Aquesta opció però, no és només ineficaç (els nostres alumnes seguiran fent servir aquestes eines per a tots els usos relacionats anteriorment), sinó també nociva i errònia. És nociva perquè llavors estem deixant d'educar els nostres alumnes en el maneig de les noves eines digitals i errònia perquè no reconeix la seva gran potencialitat per a l'aprenentatge, que en últim terme és el que ens hauria de preocupar.
  Un bon exemple el representen les Webquests, unes eines especialment interessants per a la nostra matèria. Les Webquests permeten els nostres alumnes construir el seu coneixement. A més, poden integrar una gran quantitat de recursos de tot tipus, de manera que els diversos estils cognitius del nostre alumnat poden optar per aquells que els resultin més adients. Però sobretot ens permeten potenciar les habilitats d'investigació dels estudiants, unes habilitats que no només els seran útils en la nostra o en altres matèries, sinó per a la seva vida: els ensenyarem a fer servir la brúixola per quan naveguin pel mar de la sobreinformació. La xarxa, per exemple, contè una enorme quantitat d'informació sobre la Guerra Civil i el Franquisme, no sempre del tot de fiar. Amb una bona webquest sobre aquests temes podem ajudar als nostres alumnes a que aprenguin realment d'aquells dos processos i a que sàpiguen separar el gra de la palla. L'Eduard Navarro, per exemple, ha elaborat una Webquest interessantíssima sobre la repressió franquista
  Què en penseu, doncs, de les Webquest per a l'ensenyament de les Ciències Socials? Quines dificultats hi trobeu?

1 comentari:

  1. Tant a ciències socials com en altres disciplines crec que una bona web-quest ha de potenciar les capacitats intel·lectuals dels alumnes. Si les muntem com un seguit de qüestions que acompanyen l'alumne a una recerca d'informació no estem fomentant ni l'autonomia ni la responsabilitat, ni l'aprenentatge significatiu, sinó que ens limitem a substituir la informació en suport llibre de text per una informació digital guiada. Per això crec que muntar-la porta moltíssima feina al que la prepara si el que vol és obtenir aquesta construcció de l'aprenentatge per part de l'alumne. Però també val a dir que un cop està feta és, o deu ser, un petit tresor, que també caldrà retocar donada la rapidesa en que canvien els coneixements i les tecnologies en el món digital.Amb tot, crec que les ciències socials és una disciplina per la qual aquesta eina ha de donar molt de joc. Endavant doncs, Xavi, i a veure si t'animes a fer-ne una!
    Teresa

    ResponElimina